Kesksed mõisted
Areng - järjestikused muutused, mis kulgevad organismi eluea jooksul elu
algusest küpsuse saavutamise poole kuni surmani.
Kasvamine - keha välismõõtude (kasvu, kaalu) ja elundite suurenemine.
Küpsus - väljakujunemine, täiuslikkuse saavutamine.
Motoorika
- motoorika areng on tihedalt seotud taju arenguga. Silma ja käe koostöö
õnnestumine on tahtliku haaramise, joonistamise ja kirjutamise eeldus.
Keha valitsemine ja kehapildi arenemine on eelduseks lapse
kognitiivsele arengule. Motoorika jaguneb jäme- ja peenmotoorikaks.
Jämemotoorika - nimetatakse ka baas- ehk põhimotoorikaks so üldliigutuslik areng, kus liigutustes osalevad suured lihasgrupid.
Peenmotoorika - so käeline areng, kus liigutustes osalevad väiksemad lihasgrupid.
Liigutuslik areng -
liigutuste ja liikumise areng, mida võime jaotada omakorda
üldliigutuslikuks (osalevad suured lihased) ja käeliseks (osalevad
väiksemad lihased) arenguks.
Arengumuster - teatud kindlas järjekorras ehk etappidena kulgev areng.
Tsefalokaudaalne areng - areng algab pea, kaela,
õlavõõtme piirkonnast suundudes jalgade suunas; seega raskuskese
algpunkt asub pea piirkonnas, suundudes allapoole jalgade suunas.
Proksimodistaalne areng - areng suundub keha keskjoonest lateraalsele (väljapoole).
Kongenitaalne refleks - kaasasündinud, tahtmatu refleks (rudimentaarne liigutus).
Fleksoorne asend - nn üsasisene asend ehk painutuspoos; käed, jalad liigestest painutatud; pea küljel; käed rusikas; pöidlad peopesas.
Binokulaarne nägemine - kahe silmaga nägemine.
Kognitiivne areng - ehk tunnetuslik areng on taju, mõtlemise, mälu ja tähelepanu areng.
See on võime kõike läbielatut seostada, mõtestada ja korrastada.
Inimese mõtlemine kujutab endast seoste süsteemi, mille kujunemine
toimub läbi terve lapseea.
Sensomotoorne staadium - Jean Piaget (1896-1980) poolt
loodud kognitiivse arengu teooria esimene staadium. (Lapse kognitiivne areng
läbib neli staadiumi). Esimene nn sensomotoorne staadium kestab sünnist kuni 2.
(elu)aastani.
Arengu eesmärgiks on konkreetsete objektide olemasolu mõistmine. Areng toimub meeleelundite kaudu (asjade tunnetamise
abil so nägemise, kuulmise, katsumise, maitsmise, kompimise, lõhna abil) ja motoorsete
oskuste läbi. Laps saab tegutsedes juurde uusi kogemusi mida pidevalt uuesti katsetab. Seega kognitiivsed võimed väljenduvad motoorsete
oskuste läbi.
Emotsionaalne areng -
lapsel on rida kaasasündinud spontaanseid emotsionaalseid reaktsioone
(nt ehmatusreaktisoon). Igas eaperioodis areneb, täiustub ja kujuneb
emotsionaalsus ning tunnete väljendus. Lapse arengu seisukohalt
on oluline lapse emotsioonide mõistmine, julgustamine, õigesti kasutama
õpetamine ja nendega toimetulek.
Vastsündinul on emotsioonid esmalt üksnes reaktiivsed; 1-1,5 kuuselt
suudab vahet teha positiivse ja negatiivse emotsiooni vahel; 5 kuuselt
oskab imik omal kombel väljendada pahameelt ja rõõmu; 7 kuuselt hirmu;
10-12 kuuselt kiindumust. Esmaseks emotsiooni väljenduseks on nutt.
Ekspressiivne kõne - kõnelemine ise ehk aktiivne kõne; koogamine, lalisemine, rääkimine.
Koogamine - esimesed mittetahtlikud häälikud, üksikvokaalid; on aluseks kõneliigutuste tekkele; algus esimesel elukuul ja haripunkti saavutamine kahe kuu vanuselt;
Lalisemine - esimeste
silpide moodustumine ja silpide omavaheline ühendamine; algus kolmandal
elukuul ja haripunkti saavutamine kuuendal elukukuul.
Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License